Baanwandelaars op IVN Lente wandeling

Zondag 16 mei 2021 kwamen deelnemers van de wandelcub van De Baan voor het eerst weer bij elkaar sinds de lockdown!
Er stond voor de deelnemers een begeleide IVN Lente Belevingswandeling op het programma door de Haarlemmerhout. Deze dag heeft Ans Boogers op verzoek van De Baan als IVN gids meegelopen. Hieronder een verslagje van wat ze onderweg allemaal voor moois tegenkwamen.

We hebben in vijf groepjes van vier personen gewandeld: per groepje 3 deelnemers en 1 begeleider, op afstand van elkaar. Het weer viel gelukkig erg mee: er viel een klein regen buitje waarna het weer opklaarde en het zonnetje tevoorschijn kwam.

Via de wijk Bosch en Vaart/Oranjeplein met de mooie bloeiende Sierkers/prunus bomen zijn we naar de Heemtuin bij de Manege de Zonneruiters gelopen. De Heemtuin/ Natuurtuin stond er heel mooi bij. Deze wordt iedere vrijdag door enthousiaste vrijwilligers ingericht en onderhouden. De deelnemers genoten er stilletjes van maakten soms opmerkingen over de bloemen die er staan en benoemden deze ook, onder andere die waar de naam bij stond, zoals vrouwenmantel.
Na het bezoek aan de Heemtuin zijn we naar het mooie EindenHout gewandeld, alwaar we om het koepeltje uit 1915 zijn gelopen.
Daarna ging het via de Spanjaardslaan naar de Grote Hout. De blauwe wilde hyacint en de naar uien ruikende daslook vond men erg mooi bij elkaar staan. De Laurens Janszoon Coster gedenksteen, de uitvinder van de boekdrukkunst (1423), had ook de aandacht.
Ook werd de informatiezuil bekeken met foto over een gekapte oude eikenboom die 260 jaar oud werd. Op deze foto zijn de jaarringen zichtbaar. Deelnemer Dominique merkte op dat de eik ouder is geworden dan een mens.
Daarna op naar hele oude Tonderzwam op een oude zieke beuk. Die zwammen kunnen wel 40 jaar oud worden.
De wijngaardslak liet zich ook nog even zien, waarna aan de deelnemers is uitgelegd hoe deze slakken hier zijn terechtgekomen. Vroeger in het jaar 1900 gingen rijke Nederlanders op vakantie naar Frankrijk en aten daar wijngaardslakken. Ook namen ze nog levende slakken mee naar Nederland en die zijn toen ontsnapt. Ze leven nu hier in onze mooie duinachtige omgeving.
Uiteindelijk staken we over naar de muziekkoepel in de Kleine Hout voor de afsluiting onder het genot van lekkere vlierbloesemlimonade.

Bij de afsluiting van deze belevingsroute waren dit de reacties van de deelnemers:
* Dominique vond de boog bij de ingang van de Heemtuin erg mooi. Het houtsnipper wandelpad door de tuin vond ze lekker zacht onder haar voeten.
* Danielle genoot van de mooie de wilde hyacint en de plant die ruikt naar uien/ daslook.
* Anita vond de grote beuken mooi.
* Katrien vond alles leuk.
*Cor vond het ook een leuke wandeling.

Daarna terug naar De Baan, waarna iedereen weer voldaan terug naar huis ging. De deelnemers kregen een IVN voorjaar vogel ansichtkaart mee als herinnering aan deze lente wandeling.
Ans vond het een genoegen om met de Baan wandeldeelnemers op pad te gaan. Het idee is om 4x per jaar aan te sluiten en samen met de deelnemers te kijken naar
ontwikkeling/verandering in de seizoenen. Zondag 16 mei was dus de eerste Baan IVN Lente Belevingswandeling.