Bij De Baan proberen we problemen of misverstanden samen op te lossen.
Als een deelnemer, hun familie of vertegenwoordiger of vrijwilliger een klacht heeft of ergens ontevreden over is, dan kan men de volgende stappen (in deze volgorde) ondernemen:
1.) Bespreek de klacht eerst met de persoon of met de club, die erbij betrokken is. Misschien is er sprake van een misverstand of kan men samen tot een oplossing komen.
2.) Als het binnen de club niet lukt om het probleem samen op te lossen, bespreek dan de klacht met iemand van het cultureel werk.
3.) Als men met het cultureel werk niet tot een oplossing komt, bespreek de klacht dan met de directeur van De Baan.
4.) Als na overleg met de directeur de klacht nog niet naar tevredenheid is opgelost, kan men de klacht inbrengen bij het bestuur. Er wordt dan een beroep gedaan op een onafhankelijke klachtencommissie. Het advies van de klachtencommissie gaat naar het bestuur en het bestuur neemt een besluit.
5.) Voor situaties waarin vertrouwelijk overleg noodzakelijk en/of gewenst is zonder tussenkomst van De Baan en haar medewerkers, is het mogelijk een beroep te doen op één van de twee vertrouwenspersonen van De Baan. De vertrouwenspersoon kan iemand ook bijstaan bij het bespreken van de klacht met De Baan. Lees hier meer over de rol van vertrouwenspersonen.