link voorkantMediaproject van De Baan

Link! is nodig!

LINK! is een initiatief van Stichting De Baan. De Baan is een regionale vrijwilligersorganisatie en dé ontmoetingsplaats voor mensen met een (licht) verstandelijke beperking uit de regio Zuid Kennemerland. We bieden allerlei activiteiten waarbij de deelnemer andere mensen ontmoet en vrienden kan maken, met een hobby bezig kan zijn, iets kan leren of lekker gaat sporten. De Baan vindt het belangrijk dat mensen met een beperking zich net als ieder ander ook kunnen…

• Verbinden met de wereld

• Verbinden met anderen

• Verbinden met kennis

Onbeperkte mogelijkheden…..

Als men stil staat bij hoe internet en het gebruik van de computer een ieder ondersteunt in het dagelijks leven, bedenk dan wat dit voor verschil kan maken

voor iemand met een beperking.

De Baan wil de digitale wereld toegankelijk maken en er voor zorgen dat mensen met een beperking op een plezierige en veilige manier gebruik kunnen maken van computer en internet. Hiermee vergroten zij ook hun zelfredzaamheid, hun netwerk en dit zal bijdragen in hun persoonlijke ontwikkeling.

Uitkomsten uit het onderzoek

De Baan heeft in de regio Zuid – Kennemerland onderzoek gedaan naar het computergebruik van mensen met een beperking. Er is ook onderzocht wat zij op dat terrein willen doen en wat ze willen leren.

Ook hebben we uitgebreid onderzocht wat er al aangeboden wordt aan trainingen en cursussen, en constateren dat dit beperkt is in de regio.

Het onderzoek laat zien dat nog maar heel weinig mensen met een beperking gebruik maakt van de computer en dat veel mensen niet weten wat de mogelijkheden zijn. Daarom wordt er in de regio heel enthousiast gereageerd op de plannen van project LINK

Met Link aan de slag!

Link! kan worden beschouwd als een media- leerplaats van waaruit allerlei activiteiten aangeboden worden. Naast workshops, trainingen en interactieve middagen, is het plan om vanuit Link! een dagbesteding te ontwikkelen waar mensen met een beperking leren werken met computers en internet.

Het uitgangspunt is om samen met, voor en door deelnemers instructiemateriaal te ontwikkelen wat zo goed mogelijk aansluit bij de belevingswereld van onze deelnemers. Dit materiaal kan gaan over computergebruik, maar ook over het leren van vaardigheden rondom bijvoorbeeld zelfstandig wonen.

–        Link legt contact met het netwerk om gezamenlijk na te denken over een aanbod dat voor iedereen met een beperking in de regio passend is

–        Link gaat vrijwilligers opleiden om mensen met een beperking en hun ouders zo goed mogelijk te begeleiden

–         Link organiseert cursussen en workshops voor deelnemers, ouders en begeleiders.

En dit kan zowel bij De Baan als bij organisaties zelf

–        Link gaat middagen organiseren waar deelnemers op leuke en zinvolle wijze kennis kunnen maken met de computer en internet. Op speelse en  creatieve wijze gaan we op zoek naar datgene wat iemand aanspreekt en waar iemand zijn of haar kwaliteiten in kwijt kan. Er is heel veel mogelijk met de toepassingen van een computer. Er wordt gezorgd voor goede begeleiding en maken wij gebruik van  bijvoorbeeld een vaste computer, laptop, een Ipad, of spelen met de WII. Ook kunnen deelnemers hun eigen hardware meenemen.

–        Link gaat zich verdiepen in geschikt (spel) materiaal voor mensen met een verstandelijke beperking en gaat op zoek naar een manier om dit aan te bieden.

–        De Baan heeft een internetcafé waar vrijwilligers deelnemers helpen om lekker op de computer te oefenen  en te surfen op internet. Eigen laptop of Ipad meenemen Is geen probleem

–        De Baan heeft naast het internetcafe op dinsdag en donderdag, ook nog een computerspelclub en een computermediaclub,

Bijdragen aan Link!

In korte tijd is ons leven enorm veranderd door de digitale revolutie. Het is van groot belang dat ook mensen met een beperking toegang krijgen tot de mogelijkheden die de computer, het internet en de sociale media bieden. Daar is begeleiding en ondersteuning bij nodig om dit op een veilige en plezierige manier te realiseren.

LINK! heeft financiële ondersteuning, kennis en materiaal nodig om de bovenstaande plannen te kunnen realiseren. Met mensen die willen bijdragen aan LINK! willen we graag in gesprek.

Wil je op de hoogte gehouden worden? klik hier om je aan te melden voor de nieuwsbrief.

Bekijk hier nieuwsbrief nummer 1

Bekijk hier nieuwsbrief nummer 2